måndag 4 juli 2011

Får jag lämna några blommor...

De som känner mig vet att jag är fullständigt insnöad vad det gäller kartor. Speciellt gamla kartor.
Lantmätarna på 1600-, 1700- och 1800-talen gjorde helt fantastiska kartor helt utan de hjälpmedel vi har idag.

Såhär i sommartid kanske jag kan få bjuda på några blommor i form av mycket vackra kompassrosor.
De flesta är hämtade från kartor daterade i början av 1700-talet. Givetvis finns många fler fantastiska detaljer på dessa gamla kartor, men dom kanske jag kan få återkomma till en annan gång.

 Allhelgona socken, Fallsberg, 1682, kartritaren okänd

Örsås socken, Åstarp, 1702, Peter Brodthagen

Bro socken, Bro, 1697, Erik Hedberg

Dänningelanda socken, Torpa, 1779,
Frans Girolla och Abraham Bergius

 Dingatuna socken, Frändesta, 1769, Anders Magnus Steinvall

Gamla Uppsala socken, Bredåker, 1715, Johan Leitz

Götlunda socken, Sickelsjö, 1701, Gabriel Thoring

Linköpings stad, 1683, Samuel Melander

Murums socken, Getaryggen, 1724, Erik Datan

 Timmele socken, Hukkulla, 1695, Peter Brodthagen

Torpa socken, Ekeby Östra, 1692, Olof Thurman

Torpa socken, Säby Västra, 1692, Olof Thurman

Samtliga kartor finns att se på www.lantmateriet.se. Välj "Historiska kartor" och surfa sedan vidare till den socken du är intresserad av.


1 kommentar:

  1. Disse kompassrosene er helt nydelige, takk for at du gjorde meg oppmerksom på dem..! Nå skal jeg titte på lantmateriet.se!

    SvaraRadera